Floating Art 2018

23. jun - 02. sep

Floating Art 2018

Exhibition Group

Kunst og arkitektur flyder sammen på Vejle Fjord! Med Floating Art 2018 gøres fjorden til platform for nye tendenser i samtidskunsten, hvor både kunstens og arkitekturens egenskaber kommer i spil.

Der er guidede ture i hele udstillingsperioden, både til søs og til fods

Den flydende kunstudstilling på Vejle Fjord omfatter 10 spændende og underfundige værker, der er skabt specielt til Floating Art 2018 og kommenterer på både lokale og globale temaer.

Floating Art 2018 giver publikum mulighed for at opleve en gruppe unge, modige kunstnere og arkitekter, der spejler og undersøger deres samtid. Værkerne kan opleves hele sommeren, frem til afslutningen på Trekantområdets Festuge, 2. september.

Værkerne kan ses alle dage, hele døgnet, ganske gratis!

De 10 udvalgte værker i Floating Art 2018 er:

• Flooded Modernity - Asmund Havsteen-Mikkelsen
• Vejle Svømmehal 1:2 - Christian Elovara Dinesen
• Mycelium Moon - Studio ThinkingHand
• Re-Re-Entry (Splashdown) - Søren Thilo Funder
• Flydende tæppe - Tina Helen
• Papkasserne - Pia Skogberg
• Data Traveler - Regitze Engelsborg Karlsen
• Objekt Uidentificeret - Thomas K.G. Harboe
• Pejlemærker - Thomas Bo Østergaard
• Flydende tanker fra en venteposition - Kristian Blomstrøm Johansson

Læs beskrivelser af alle værkerne længere nede på denne side, eller i det gratis katalog du kan downloade her, eller finde langs ruten og på Vejle Kunstmuseum, Kulturmuseet Spinderihallerne, Biblioteket, VisitVejle og flere andre steder i byen.

Der er arbejdet på at reetablere udstillingens 11. værk Offshore af Niveau Zero Atelier, efter kollaps. Men vi er sammen med kunstnerne blevet enige om, at det ikke kommer på fjorden og derfor ikke er med i udstillingen i år.


Floating Art giver i år publikum mulighed for at opleve en gruppe unge og modige kunstnere og arkitekter, der spejler, bygger og konstruerer deres samtid - og gennem en undersøgende og vidensbaseret praksis udstiller de alt det, der foregår mellem linjerne i den ellers blanke overflade.

Kunsten, som vi kender den fra museet, gennem en tegning, et maleri eller en skulptur fylder mindre på dette års Floating Art. De tolv kunstnere og arkitekter, der udstiller i år, arbejder med temaet vand. Vandet er en integreret del af deres værker og de samfundsaktuelle temaer, som optager dem. 

De forskellige fagligheder inden for arkitekturens og kunstens sprog spejler sig i deres måder at gribe opgaven an på - nogle gange tager kunstens konceptuelle udtryk over og andre gange sammenkobles faglighederne i et felt mellem bygningskonstruktioner og kunstinstallationer lavet til Vejle Fjord. 
For at give den besøgende det bedste indblik i kunstnernes og arkitekternes egne tanker, ideer og overvejelser lægger de selv stemme til værkerne længere fremme i kataloget.

Fokus i år emmer af en gennemgående lyst til at afprøve nye teknikker og teste samfundets handlinger og de motiver, der driver dem. Værkudvalget fokuserer på de globale og politiske udfordringer, som vi står midt i lige nu og som sandsynligvis indhenter os, hvis vi ikke reagerer.

I værkerne er der gennemgående fokus på klimaet, vores vandløb, kloden, forurening, flugt og afsavnet af et hjem eller et holdepunkt i tilværelsen - både fysisk og mentalt. Måske er udstillingen meget sigende for en tid, hvor vi er blevet for gode til at kommunikere om problemerne, det samme gælder de informationer og relationer, der omgiver os og kan manipuleres efter ønske. Værkerne higer og søger efter noget oprindeligt, som har været – et holdepunkt i en tid, som må genfindes via kunstens undersøgende natur.

Når modernismens ikonbyggeri Villa Savoye af Le Corbusier går til grunde i fjorden, handler det om de fem principper for den fuldendte bo-maskine, som han opfandt i 1931. Men det er også en kommentar til modernitetens betydning i dag og den måde, vi ukritisk lader os rive med af likes og følgere i det digitale parallelsamfund. Er det stadig modernismens tro på viden og fremskridt, der driver samfundet? Hvordan kan vi værne om fornuften, når verdens mest magtfulde mand driver politik på Twitter ud fra sin mavefornemmelse?

Arkitekturen og byens skyline er noget af det første vi ser, når vi ankommer til et nyt sted. Den bliver byens ansigt udadtil og en del af menneskets principper for ’det gode liv’. Men kunst og arkitektur kan også skabe nye rum for dialog, som vi kun kan forestille os. Flere værker bruger koder fra havnemiljøet og genkendelige motiver fra fiktionen, der vil kommunikere med os. Bredden markerer en linje mellem et trygt og et ukendt farvand, som til stadighed bliver ved med at pirre fantasien. I år fortælles f.eks. historien om et dragende og ildevarslende objekt, der ankommer til fjorden. Historiske øjeblikke gentager sig, når Apollo 11 rumkapslen pludselig genopstår, trænger gennem atmosfæren og lander i fjorden. Også et værk i form af et flydende tæppe skaber en mulighed for et socialt rum på vandet. Tæppet former sig efter kroppens vægt og overgiver man sig til tæppet og dets eventyrlige associationer, kan man ikke vide, hvad der sker.

Kunsten kan gribe ind i vores genkendelige omgivelser og pille ved hverdagens forestillinger om tid og rum: Når en skulptur, der består af seksten flagbøjer er udskiftet med nationalflag fra afrikanske lande, eller når en kopi af Vejle svømmehal optræder som et trygt rum kendt fra hverdagen og barndommen, men som nu markerer et andet territorium på fjorden. Flere kunstnere bruger naturens eget lager af materialer og ressourcer for at blive klogere på omgivelserne og forstå vores egne bæredygtige systemer eller skabe nogle nye måder at tænke på.

God fornøjelse med Floating Art 2018!


Offentlige arrangementer i løbet af udstillingsperioden: 

Åbning
23/6 kl. 18.00-22.00
 
27/6 - kl. 15.00-16.00
11/7 - kl. 15.00-16.00
25/7 - kl. 15.00-16.00
8/8 - kl. 15.00-16.00
22/8 - kl. 15.00-16.00
 
Guidede ture med båd 
29/6 - kl. 11.00-12.00 
(udsolgt)
4/7 - kl. 13.00-14.00 (udsolgt)
13/7 - kl. 12.00-13.00 (udsolgt)
20/7 - kl. 12.00-13.00 (udsolgt)
31/7 - kl. 15.00-16.00 (udsolgt)
10/8 - kl. 16.00-17.00 (udsolgt)
16/8 - kl. 19.00-20.00 (udsolgt)
23/8 - kl. 19.00-20.00 (udsolgt)
28/8 - kl. 09.00-10.00 (udsolgt)
 
25/8 og 26/8
 
24/8 til 2/9
Se programmet for Artzone HER
 
Følg Vejle Kunstmuseum på Facebook og Instagram, og få små spændende historier og et kig bag kulisserne i hele udstillingsperioden!
 
fb.com/vejlekunstmuseum
@vejlekunstmuseum
#floatingart2018
Facebook-event

Museum second column

Museum second column information

Floating Art
Vejle Lystbådehavn, Stævnen 53
7100
Vejle

Floating Art, udstillingskatalog

Floating Art, udstillingskataloget

Data Traveler

Data Traveler

Af Regitze Engelsborg Karlsen

Vidste du, at en gennemsnitlig dansker bruger 12 tons råstoffer som sand, sten og grus på et år? Regitze Engelsborg Karlsen interesserer sig for det geologiske landskab, vi er en del af og menneskets ageren i det. Hvordan forholder vi os til tiden? Ændringer i landskabet og os selv som geologi? De systemer, som vi skaber for at udvinde ressourcer fra jord, klipper og andre naturressourcer, er under videnskabelig lup i Regitzes værk. Værket Data Traveler er en fortsættelse af kunstnerens afgangsværk Stenmagnet fra i år. Data Traveler består af en serie skulpturer i vandet, der er abstraktioner over sten, som er vredet, drejet eller er væltet om. I Regitzes værker kommer ens egen krop i spil, fordi værkerne typisk ligner menneskelige spor eller levende organismer bag laget af sten, grus og sand

 

Flooded Modernity

Flooded Modernity

Af Asmund Havsteen-Mikkelsen

Asmund Havsteen-Mikkelsen arbejder med moderne arkitektur i sine malerier og Villa Savoye fra 1931 tegnet af Le Corbusier spiller en stor rolle i hans praksis. Han har tegnet huset 25 gange, malet det ni gange og senest har han konstrueret huset i 1:2 til udstillingen Floating Art 2018. Huset udtrykker Le Corbusiers fem nye principper for arkitekturen som bo-maskine: den frie facade, huset på søjler, tagterrassen, det åbne plan og det vandrette vinduesbånd. Principperne har haft en stor betydning for vores måde at visualisere og konstruere arkitektur på i Europa – en stil, der har sat rammerne for den moderne boligform og livsindstilling. Et stykke arkitekturhistorie, der bliver udfordret i Asmund Havsteen-Mikkelsens værk Flooded Modernity, hvor Villa Savoye er ved at gå til grunde i fjorden. Arkitekturen er ikke bare mursten, men udgør også et socialt og politisk rum. Når Flooded Modernity synker i Vejle Fjord, er det en kommentar fra kunstneren om, at vi skal huske at værne om vores kritiske brug af fornuften – en grundpille i det moderne samfund. Med de seneste års politiske begivenheder som Brexit, valget af Trump og højreradikales fremmarch i Europa ser Asmund Havsteen-Mikkelsen, at en kritisk offentlighed er særligt udfordret.

Flydende tanker fra en venteposition

Flydende tanker fra en venteposition

af Kristian Blomstrøm Johansson

Projektet er blevet til i samarbejde med Røde Kors skolen på Jelling Asylcenter. Gennem workshops på skolen har børnene sammen med kunstneren lavet deres egne personlige flaskeposter.
Beskederne er blevet skrevet, tegnet, rullet sammen og forseglet i identiske flasker. Kristian Blomstrøm Johansson husker selv begejstringen ved at finde en flaskepost fra sin egen barndom. Hvad er der mon i, og hvor kommer det fra? Nogle flaskeposter har rejst tusindvis af kilometer over flere hundrede år. De fleste bliver dog sjældent fundet, men har deres eget liv på verdenshavene. Målet med projektet er at skabe en alternativ kommunikationsvej, som er mere intim og personlig mellem børnene på asylcenteret og folk fra Vejle, i en tid hvor vi bliver bombarderet med billeder af flygtningestrømme og asylpolitik. I udstillingsperioden vil børnene skiftevis søsætte deres flaskeposter fra forskellige steder omkring Vejle Fjord.

Flydende tæppe

Flydende tæppe

Af Tina Helen

Flydende Tæppe er en social skulptur på vandet, der bevæger sig i takt med fjordens strømme og bevægelser. Tæppet kan bære en gruppe mennesker og opfordrer til aktivitet og leg. Det flydende persiske tæppe vil måske vække minder fra de gamle orientalske eventyr, fx eventyret om Aladdin, som er blevet fortolket i bøger, musicals og film. Det interessante er, at det flyvende tæppe aldrig viste sig i det originale manuskript til Aladdin, selvom tæppet har en stor rolle i Disneys filmatisering fra 1992. Det optræder derimod i et tidligere arabisk eventyr, hvor dronningen af Saba får en alkymist til at knække koden for det flyvende tæppe og giver det i kærlighedsgave til Kong Salomon. Tina Helen interesserer sig for måden, vi skaber historie på gennem nyere visuel kultur og genfortællinger. Flydende tæppe peger også på tæppets sociale betydning i mange kulturer, som et afsæt og en ramme for dialog og nye møder

 

Mycelium Moon

Mycelium Moon

Af Studio ThinkingHand

Dette dynamiske værk giver publikum mulighed for at opleve naturens eget økosystem set gennem en skulptur – lige nu i tid og rum. Skulpturen består af svampemycelium, som møder vandmiljøet i Vejle Fjord. Herfra er værket overladt til sine egne naturlige processer og kan ende i en ren svampeeksplosion eller forgå lige så stille i fjorden. Mycelium er betegnelsen for det netværk, som udgør svampenes rodsystem. Mycelium lever af affald og forskellige materialer såsom træ, strå og kompost, der vil sætte gang i svampeproduktionen under de rigtige forhold. Det er nysgerrigheden og undersøgelsen, der er drivkraften i Studio ThinkingHands kunstpraksis og arbejde. Op til udstillingen har de lavet tests og prøver på værket i studiet, for at komme tættere på materialets evne til at fremme en bæredygtig tænkning inden for bl.a. arkitektur, emballage og industri. Svampen er desuden også kendt for sine egenskaber til at rense vand, producere enzymer og omdanne kuldioxid. Så der er grobund for en videnskabelig rejse, der kan gå mange veje og samtidig rejser en række spørgsmål. Hvad sker der, hvis vi forbinder os til vores omgivelser? Kan der være nye måder at tænke på lige rundt om hjørnet?

Offshore

Objekt Uidentificeret

Objekt Uidentificeret

Af Thomas K.G. Harboe

Alle miljøer og samfund har et sprog. Det er med til at skabe tryghed og sikre, at vi overholder spillereglerne for at færdes netop der. Sproget skaber en genkendelighed, og havet er ingen undtagelse. Thomas K.G. Harboe interesserer sig for nautiske motiver, der bruges til søs som flag, koder, afmærkning osv. Objekt Uidentificeret er inspireret af dette signalsprog; yachtflaget, den løsrevne flydebøje, rød/hvid stribede fortøjringspæle, fortøjringsrebet, vandminen eller fyret som et pejlemærke i mørket. Tilsammen udgør alle disse udtryk kunstværket, som bevæger sig med vejrets omskiftelighed og kan spores om aftenen via lanternernes lys.

Papkasserne

Papkasserne

Af Pia Skogberg

Papkassen er en genstand, som vi bruger til at indordne og systematisere vores liv. Som beholder, til opbevaring og udveksling af ting og sager. Papkassen er en del af vores hverdag, som får en ny
betydning i det øjeblik, den bliver et kunstværk i et kystnært område. Spørgsmålene begynder at trænge sig på. Hvor kommer den fra? Er den drevet i land eller tabt fra et skib? Med stemplet “Fragile” viser afsenderen, at indholdet kræver særlig opmærksomhed og kan gå i stykker. Papkasserne trækker på kunsten som brugsgenstand, første gang introduceret af Marcel Duchamp i 1914 i form af readymades. Ligger værdien i selve kunstværket eller ideen bag? I den sammenhæng er det interessant at se Pia Skogbergs bud på, hvad man kan med en papkasse og den dynamik, der bringes til live med en anonym ren kasseform

 

Pejlemærker

Pejlemærker

af Thomas Bo Østergaard

Pejlemærker består af 16 bøjer, som typisk bruges ved kystnært fiskeri i Danmark. Men det traditionelle flag er udskiftet med nationalflag fra lande omkring det afrikanske kontinent. De 16 skulpturer fremstår anonyme ude på vandet og falder perfekt ind i det omgivende miljø. Men de er alle deltagere i en aktion, som går langt uden for Danmarks grænser. I de 16 afrikanske lande, som Thomas Bo Østergaard har udvalgt, har EU enten opkøbt fiskerikvoter af regeringer eller fisker ulovligt. Værket peger mere eller mindre underspillet på en række problemer, der knytter sig til EU’s brug af andres ressourcer. Det heftige fiskeri, som primært foregår på Afrikas vestkyst, har store konsekvenser for de lokale samfunds overlevelse og er medvirkende til flugt og migration fra de enkelte lande.

Re-Re-Entry (Splashdown)

Re-Re-Entry (Splashdown)

Af Søren Thilo Funder

I Vejle Fjord flyder en kopi af Apollo 11 rumkapslen, der første gang tordnede ned i vandet i Stillehavet den 24. juli 1969. Søren Thilo Funder lader rumkapslen genopstå, forflyttet fra tid og sted – som et filmklip fra en fjern fortid. Da Apollo 11 første gang ramte vandet havde den hele verdenssamfundet med sig: En velkomstkomité af dykkere, verdenspresse og præsident Nixon stod klar og ønskede teamet tillykke med en veloverstået rummission. Det er en anden virkelighed, der møder publikum i Vejle Fjord. 
Det er kun kort tid siden splashdown. De tre faldskærme er afmonteret, og flydeelementerne er udløst. Døren til kapslen er lukket. Ingen kommer ud. Søren Thilo Funder interesserer sig for at genskabe historiske begivenheder, for derved at omgås, genbesøge og forvride autoritære historieskrivninger. Især fænomenet rumrejsen er blevet brugt i fiktionen, politik og mytedannelser. I Re-Re-Entry (Splashdown) har Søren Thilo Funder zoomet ind på rumkapslens tilbagekomst til vores planet. Ekkoet af et historisk øjeblik, der kritisk peger på vores stædige og lidt naive tro på, at fremdrift og udvikling er den eneste vej frem. 

Vejle Svømmehal 1:2

Vejle Svømmehal 1:2

Af Christian Elovara Dinesen

Vi husker sikkert alle svømmehallen fra barndommen eller idrætstimerne. Lugten af klor, korkbæltet og følelsen af at være i sikkerhed inden for bassinets kanter. Christian Elovara Dinesen har skabt et værk i form af en kopi af Vejle Svømmehal i 1:2 og flyttet det ud på fjorden for en tid. Et trygt rum fra hverdagen møder fjordens uendelige vandreservoir, og vandets grænser bliver flydende. Værket skaber illusionen om et rum på flere planer: Mødet mellem et stykke konstrueret vand og det naturlige vandspejl. Det er i mødet mellem fjordens naturlige omgivelser og kopien af svømmehallen, hvor de to vandflader kommer i spil. Sollyset reflekteres i vandet i løbet af dagen og fremtvinger forskellige blålige nuancer. Vand som vi ser det på en solskinsdag, fra kanten af svømmebassinet, vand vi springer i fra vippen eller dét vand, vi ser, når vi står på badebroen og kigger ned. 

Vejle Kunstmuseum

Kunst skaber dialog mellem mennesker og inde i mennesker. Kunstmuseet kan, med sin unikke samling der taler til både unge og ældre, nye og erfarne kunstinteresserede, spille en rolle i samfundsdebatten og i de besøgendes identitetsskabelse.

Museet er førende indenfor grafik og værker på papir, med en unik samling på omkring 20.000 værker af slagsen. Det er den næststørste samling af grafiske værker i Danmark, og den unikke position skinner igennem på hele museet.

Læs mere om Vejle Kunstmuseum, udstillingerne og praktisk information her.

Adresse:
Flegborg 16-18
7100 Vejle

Åbningstider:
Tirsdag-søndag kl. 11-17
Mandag lukket, dog åbent 2. påskedag og 2. pinsedag

Museet er lukket: 24., 25., 26. og 31/12 samt 1/1